ΕΚΚΡΕΜΕΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ETRA (European Tyre Recycling Association), περίπου 3.250.000 τόνοι ελαστικών αφαιρούνται από αυτοκίνητα και φορτηγά στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 κρατών-μελών και χαρακτηρίζονται ως απόβλητα. Επιπλέον άλλοι 60.000-70.000 τόνοι ελαστικών αφαιρούνται από αγροτικά και άλλα οχήματα, τα οποία δεν εμπίπτουν στην οδηγία της Ε.Ε.Τα ελαστικά των αυτοκινήτων, πέρα από το καουτσούκ το οποίο χρησιμοποιούν, περιέχουν και ποσότητες μετάλλου , όπως χάλυβας και σίδηρος, σε ποσοστό που φτάνει και το 15% του βάρους του ελαστικού που μπορούν να ανακτηθούν και να επαναχρησιμοποιηθούν. Τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει μια σημαντική βελτίωση στην ανακύκλωση των ελαστικών στην Ε.Ε. Πλέον, ποσοστό λιγότερο από το 18% καταλήγει σε ΧΥΤΑ, ενώ περίπου το 35% ανακυκλώνεται και ένα άλλο 35% χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας .Στην Ελλάδα λειτουργεί συλλογικό σύστημα ανακύκλωσης ελαστικών από το 2004, και πανελλαδικά από το 2006. Το 2010 συλλέχθηκαν 41.520 τόνοι από τους οποίους το 63,5% ανακυκλώθηκε και το 15,8% αξιοποιήθηκε ενεργειακά εντός της Ελλάδας. Το 2015 συλλέχθηκαν 35.914 τόνοι από τους οποίους το 48,4% ανακυκλώθηκε και το 51,6% αξιοποίηθηκε ενεργειακά εντός της Ελλάδας.Η μη ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των ελαστικών έχει ως αποτέλεσμα τη μεταφορά τους σε ΧΥΤΑ με αποτέλεσμα, λόγω του όγκου τους, να επέρχεται ταχύτερος κορεσμός των χώρων υγειονομικής ταφής απορριμμάτων. Επιπλέον χάνονται πολύτιμα υλικά, όπως καουτσούκ και χάλυβας, τα οποία έχουν πολλές χρήσεις και μπορούν να υποκαταστήσουν άλλα υλικά.Σύμφωνα με στοιχεία της ETRA απαιτούνται 121.000 μονάδες ενέργειας για την παραγωγή 1 κιλού νέου καουτσούκ αλλά μόλις 2.200 μονάδες ενέργειας για την παραγωγή 1 κιλού τρίμματος από ανακυκλωμένο καουτσούκ . Το αποτέλεσμα είναι να παράγονται 4,35 τόνοι CO2 από τη διαδικασία παραγωγής φυσικού καουτσούκ αλλά μόλις 97 κιλά CO2 για την παραγωγή της ίδιας ποσότητας ανακυκλωμένου καουτσούκ. Επομένως το όφελος είναι διπλό τόσο για την αποφυγή της διόγκωσης του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, όσο και για τη διαδικασία βιώσιμης διαχείρισης των διαθέσιμων φυσικών πόρων.Το ανακυκλωμένο καουτσούκ χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας (στην Ε.Ε. το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 35% της ανακύκλωσης ελαστικών) με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση ενέργειας και την αποφυγή χρήσης άλλων ρυπογόνων πηγών. Τα ελαστικά μπορούν επίσης να επαναχρησιμοποιηθούν ως ολόκληρα τεμάχια, μικρότερα κομμάτια, τρίμματα και σκόνη, για διάφορες χρήσεις .Ως ολόκληρα τεμάχια μπορούν να χρησιμοποιηθούν για:

  • Τη σταθεροποίηση απότομων κλίσεων εδάφους δίπλα σε οδικούς άξονες
  • Την αποφυγή της διάβρωσης
  • Την προστασία ακτών από παλιρροιακά φαινόμενα

Ως μικρότερα τεμάχια ( chips ) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για:

  • Μονωτικό υλικό σε κτίρια και ηχομόνωση
  • Αύξηση της διαπερατότητας του νερού και καλύτερη στράγγιση

Ως κόκκοι χρησιμοποιούνται για:

  • Τεχνητή τύρφη σε γήπεδα τένις
  • Υλικό για τάπητες αγωνιστικών αθλημάτων στίβου
  • Υπόστρωμα για γήπεδα ποδοσφαίρου
  • Δάπεδο σε παιδικές χαρές
  • Πλακάκια-επιστρώσεις για εσωτερική και εξωτερική χρήση

Ως πούδρα (σκόνη) σε:

  • Ράγες τρένων
  • Επίστρωση δρόμων
  • Προφυλακτήρες και φτερά αυτοκινήτων

ΕΚΚΡΕΜΕΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ

Το σύνολο των ελαστικών οχημάτων στην Ελλάδα εισάγονται από το εξωτερικό. Το 71,8% των εισαγόμενων ελαστικών είναι ελαστικά επιβατικών οχημάτων, το 25% είναι ελαστικά φορτηγών οχημάτων και το υπόλοιπο 3,2% είναι ελαστικά moto.

Στην Ελλάδα, η ανακύκλωση των ελαστικών βασίζεται στην ευθύνη του παραγωγού. Όλοι οι εισαγωγείς ελαστικών καθώς και οι εισαγωγείς οχημάτων για τα ελαστικά που βρίσκονται ως ανταλλακτικά επάνω στα οχήματα, είναι υποχρεωμένοι βάση της εθνικής νομοθεσίας να συμμετέχουν στο σύστημα. Μέχρι το τέλος του 2010, το σύνολο των εισαγωγέων ελαστικών και εισαγωγέων οχημάτων ανερχόταν στον αριθμό 141, οι οποίοι είχαν υπογράψει σύμβαση με το συλλογικό σύστημα διαχείρισης ελαστικών ενώ το 2015 το σύνολο αυτών ήταν 122, σημειώνοντας μια μικρή μείωση. Υπόχρεοι για συμμετοχή στο σύστημα είναι και οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων.

Η συλλογή των μεταχειρισμένων ελαστικών γίνεται απ’ ευθείας από τα σημεία συλλογής που είναι τα βουλκανιζατέρ, τα συνεργεία, αναγομωτήρια καθώς και τα διαλυτήρια αυτοκινήτων που έχουν συμβληθεί με το αντίστοιχο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης Οχημάτων στο Τέλος του Κύκλου της Ζωής τους (ΕΔΟΕ). Το κάθε σημείο συλλογής όταν συγκεντρώσει τουλάχιστον 60 ελαστικά επιβατικών ή/και 10 ελαστικά φορτηγών ή/και 45 ελαστικά moto τηλεφωνεί απευθείας στον συμβεβλημένο με το σύστημα συλλέκτη ο οποίος υποχρεούται στη συλλογή των ελαστικών εντός τριών ημερών. Σε κάποια σημεία της Ελλάδας λειτουργούν χώροι προσωρινής αποθήκευσης μεταχειρισμένων ελαστικών ώστε να διευκολύνεται το έργο της συλλογής και μεταφοράς

ΕΚΚΡΕΜΕΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ

Η ECO-ELASTIKA ιδρύθηκε το Νοέμβριο του 2002 από τις πέντε μεγαλύτερες εταιρείες εισαγωγής ελαστικών στην Ελλάδα με σκοπό τη δημιουργία ενός συλλογικού συστήματος εναλλακτικής διαχείρισης μεταχειρισμένων ελαστικών. Το 2004 έλαβε έγκριση από το ΥΠΕΧΩΔΕ με αριθμό 106157/2004 (ΦΕΚ 1145Β ) η οποία ανανεώθηκε στις 23/11/2011 με απόφαση τους διοικητικού συμβουλίου του ΕΟΑΝ.

Μέλη της είναι όλες οι εταιρείες εισαγωγής ελαστικών και οχημάτων που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο και βάση της ελληνικής νομοθεσίας θεωρούνται υπόχρεοι. Η φιλοσοφία του συστήματος βασίζεται στην αρχή της διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού με την έννοια ότι ο παραγωγός επωμίζεται την ευθύνη τόσο να οργανώσει τη διαχείριση των παλιών ελαστικών όσο και να καλύψει το σχετικό κόστος.

Το 2015 λειτούργησαν 9 μονάδες επεξεργασίας ελαστικού, καθώς και μια μονάδα ενεργειακής αξιοποίησης (Αττική).

 

ΣΤΟΧΟΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

Για τα μεταχειρισμένα ελαστικά αυτοκινήτων τ ο ΠΔ 109/2004 ορίζει ότι μέχρι την 31 η Ιουλίου 2006, η αξιοποίηση των μεταχειρισμένων αποβλήτων ελαστικών οχημάτων πρέπει να καλύπτει τουλάχιστον το 65% των αποσυρόμενων ελαστικών. Εντός του ίδιου χρονικού ορίου, η ανακύκλωση πρέπει να φτάνει τουλάχιστον το 10%.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Για τα μεταχειρισμένα ελαστικά αυτοκινήτων δεν υπάρχουν θεσμοθετημένοι στόχοι από την Ε.Ε., παρά μόνο οι στόχοι που θέτει η εθνική νομοθεσία. Τα παρακάτω στοιχεία προέρχονται από τις ετήσιες εκθέσεις, που στέλνει το εγκεκριμένο σύστημα ανακύκλωσης ελαστικών ECO – ELASTIKA στον ΕΟΑΝ.

Ποσόστά ανάκτησης, συλλογής και επαναχρησιμοποίησης μεταχειρισμένων ελαστικών (σε τόνους) την περίοδο 2004-2018

KYA 39200/2015 (ΦΕΚ2057/Β/18-9-2015)

Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 41624/2057/2010 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄1625), σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2013/56/ΕΕ «για την τροποποίηση της οδηγίας 2006/66/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με τις ηλεκτρικές στήλες και τους συσσωρευτές και τα απόβλητα ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών όσον αφορά τη διάθεση στην αγορά φορητών ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών που περιέχουν κάδμιο και προορίζονται για ασύρματα ηλεκτρικά εργαλεία και στοιχείων−κουμπιών με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδράργυρο και για την κατάργηση της απόφασης 2009/603/ΕΚ της Επιτροπής», του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Νοεμβρίου 2013 και άλλες συναφείς διατάξεις

Ειδικότερα το άρθρο 3

Συνημμένο

ΠΔ 109/2004 (ΦΕΚ 75 Α)

Μέτρα, όροι για την εναλλακτική διαχείριση των μεταχειρισμένων ελαστικών των οχημάτων. Πρόγραμμα για την εναλλακτική διαχείρισή τους

Συνημμένο

Απόφαση 2001/573/ΕΚ

Για την τροποποίηση της απόφασης 2000/532/ΕΚ

Κοινοποίηση